Feedback-ul pozitiv este deseori agreabil, dar feedback-ul negativ este întodeauna util. Christophe Andre

Feedback-ul reprezintă poate cea mai simplă strategie de leadership pe care un manager o poate folosi. Vom aborda feedback-ul în acest articol din perspectiva răspunsului la comportamentul cuiva (pentru încurajarea comportamentelor pozitive și descurajarea celor negative) și din perspectiva evaluării performanței  (periodică sau spontană).

Vedem practic că acest instrument simplu și la îndemâna noastră poate servi următoarelor obiective:

  • Gestionarea comportamentelor – încurajarea comportamentelor dezirabile și limitarea comportamentelor indezirabile;
  • Gestionarea performanței angajaților – este încă larg răspândită evaluarea anuală a performanțelor, deși este prea întârziată în raport cu momentul în care se întâmplă lucrurile și corecțiile pot fi târzii. Chiar dacă se menține discuția oficială anuală sau semestrială, o mai mare importanță are feedback-ul acordat zi de zi, atunci când lucrurile se întâmplă;
  • Asigurarea unei baze pentru luarea deciziilor de resurse umane – măriri de salariu, promovări,  planificarea succesiunii;
  • Orientarea planurilor de dezvoltare și învățare și a planurilor de carieră ale angajaților.

Chiar și atunci când transmitem un feedback negativ, dacă o facem într-un mod constructiv, acest feedback poate avea un impact pozitiv asupra celuilalt și își va atinge obiectivul, cu alte cuvinte va fi eficace. Este evident că este mai plăcut să primești un feedback pozitiv decât unul negativ, dar chiar și un feedback negativ poate fi la fel de mult apreciat dacă are anumite caracteristici:

  • Este transmis pe un ton binevoitor;
  • Este precis în ceea ce privește obiectivele și acordat la timp, cu promptitudine;
  • Este oferit frecvent pentru a contribui la îmbunătățirea performanțelor fără a impune o atmosfera de control;
  • Este oferit cu respect și grijă pentru sentimentele celuilalt și cu scopul de a-l ajuta să se dezvolte;
  • Este orientat pe găsirea de soluții pentru obținerea rezultatelor dorite.

Câteva reguli pentru transmiterea feedback-ului negativ:

  1. Respectarea succesiunii: fapte-efecte-intenție;
  2. Este important să descriem evenimentul sau comportamentul cât de obiectiv posibil, evitând acuzațiile și prezentând date și dovezi;
  3. Atunci când descriem efectele, trebuie să ne concentrăm pe comportament și pe propriile reacții, și nu pe caracteristicile celuilalt;
  4. Atunci când  descriem intenția, orientarea ar trebui să fie pe găsirea unei soluții, și nu doar să cerem ca problema să nu se mai repete;
  5. Niciodată nu reacționăm emoțional atunci când oferim feedback, deci nu ne certăm, nu contraargumentăm.
  6. Ascultarea este și ea importantă, interlocutorul trebuie să aibă timp să răspundă și împreună puteți căuta soluții.

Multe aspecte ar trebui urmărite pentru a asigura eficacitatea feedback-ului. Însă vom fi pe drumul cel bun dacă înțelegem că feedback-ul trebuie privit ca un proces continuu, nu ocazional, dacă vom asigura un echilibru optim între feedback-ul negativ și cel pozitiv, dacă vom fi autentici în oferirea de feedback și tot timpul pornind cu gândul că scopul este acela de a găsi împreună soluții care să ducă la îmbunătățiri, fie ele pe parte comportamentală sau creșterea performanțelor.

OUR OFFICE

H&H Consulting Social Links

Adresa
Rennes 21, Sibiu,
Romania, 550006
Contactează-ne
+40-720-110-915
Trimite-ne Email
Termeni și Condiții | Politica Cookies
Copyright 2020. hhconsulting. All rights reserved.